De 5 hoofdcategorieën van lettertypes
Typografie is overal om ons heen en is ontzettend belangrijk voor het bepalen van de sfeer van je ontwerp. Of dat nu een digitale media uiting is of offline. Iedereen, van designers tot marketeers kan profiteren van het uitbreiden van hun kennis van typografie. Mogelijk met uitzondering van kleur, hebben de lettertypestijlen die in een ontwerp worden gebruikt, een grotere impact op de manier waarop een gebruiker dat ontwerp waarneemt dan vrijwel elk ander individueel ontwerpelement.
Geweldige typografie kan een ontwerp verheffen van “goed” naar “geweldig”, terwijl slechte typografie (of erger – onleesbaar type) zelfs de beste ontwerpen onbruikbaar kan maken. De tijd nemen om meer te weten te komen over typografische elementen kan elke ontwerper of marketeer helpen zijn of haar ambacht te verbeteren.
Typografie Basics
Er zijn vijf basisclassificaties van lettertypen:
- schreef (in het engels: serif),
- schreefloos (in het engels: sans serif),
- script,
- monospaced,
- display.
In het algemeen worden lettertypen met serif en sans serif gebruikt voor gewone tekst of titels. Terwijl script- en display-lettertypen alléén worden gebruikt voor titels. Monospace lettertypen worden meestal gebruikt voor het weergeven van code, hoewel ze ook kunnen worden gebruikt voor gewone tekst en titels. Het werd oorspronkelijk gebruikt op typemachines.
Niet alle serif en schreefloze lettertypen zijn even geschikt voor zowel gewone tekst en titels. Verschillende lettertypen zijn beter leesbaar dan andere bij kleine formaten, terwijl andere meer geschikt zijn voor een groter type. (Dit soort informatie is meestal te vinden in de commerciële beschrijvingen van de verschillende lettertypen.)
Ik vond online een overzichtelijke infographic die de verschillen tussen de lettertypes verduidelijkt. Hij komt van de site Toptal die je hier kunt zien.