Adobe heeft sinds lange tijd een serieuze concurrent
Adobe is al jaren de standaard voor alles op het gebied van media ontwikkeling. Adobe heeft een monopoliepositie gecreëerd met vooral de DTP (Desktop Publishing) programma’s. Deze programma’s (Photoshop, Illustrator en InDesign) zijn de DTP programma’s bij uitstek. Maar met de komst van Affinity Publisher lijkt daar langzaamaan verandering in te komen.
Sinds een paar weken ben ik aan het werk met de Affinity programma’s. Serif, het moederbedrijf van Affinity, heeft sinds een aantal jaar de programma’s Affinity Photo en Affinity Designer als tegenhanger van Adobe Photoshop en Adobe Illustrator. Adobe is nog steeds de grootste speler op de markt en concurrentie kwam eigenlijk nooit echt in de buurt. Dat lijkt nu dus langzaam maar zeker te gaan veranderen. Zeker met de recente release van Affinity Publisher, de tegenhanger van Adobe InDesign. Daarmee bied Serif een serieus solide DTP pakket aan.
Met Affinity Publisher maak je net als Adobe InDesign printmedia op. Een van de functies van Publisher is een functie die Adobe mist. Serif noemt deze functie ‘Studio Link’. Je kunt direct in Publisher je foto’s bewerken of je vector illustraties aanpassen zonder het bijbehorende programma te openen. Je kunt het zien als drie programma’s in een. Dit scheelt tijd en energie in je workflow en had er eerlijk gezegd al jaren moeten zijn. Bizar eigenlijk dat Adobe dit na al die jaren nog niet heeft.
“Een lagere prijs, een daadwerkelijke download en rustiger uitziende programma’s zijn de voornaamste reden waarom mensen overstappen”
Waar de programma’s van Adobe na al die jaren als opeengepakt, vol en druk worden ervaren voelen de programma’s van Serif rustiger, netter en (durf ik het te zeggen?) logischer qua indeling. Zet daar de kosten tegenover en je hebt voor het eerst in jaren een geduchte concurrent. Bij Adobe betaal je €60 per licentie en dan moet je verplicht alle programma’s aanschaffen. Je krijgt de programma’s dan niet als download want het is een Software As A Service model. Als je je abonnement opzegt ben je het programma ook kwijt.
Bij Serif betaal je €54,99 per programma en die heb je dan voor altijd. Bij beide krijg je gratis updates maar bij Affinity alleen tot aan een grote nieuwe update (bijvoorbeeld van versie 1.7 naar 1.8). Daarna moet je logischerwijs de nieuwe versie kopen, maar dat is niet verplicht. Je krijgt dus meer keus en het kost minder. Iets wat voor vele als een verademing voelt met de monopoliepositie van Adobe.
“In het laatste jaar heeft Serif er 1 miljoen gebruikers bij. Een ongelooflijke groei”
En dat zie je ook aan de groei van Serif. Ze zijn al een aantal jaren bezig met het ontwikkelen van de Affinity programma’s en tot en met 2018 hadden ze 1 miljoen gebruikers. In het laatste jaar zijn daar nog eens 1 miljoen gebruikers bij gekomen. Wat zeer indrukkend is aangezien ze dit bewerkstelligd hebben met alleen Affinity Photo en Affinity Designer. Affinity Publisher was toen nog niet eens officieel gereleased.
Ik was eerst huiverig over de kwaliteit van de Affinity programma’s maar ik ben sinds een paar weken helemaal om! Tuurlijk zijn er enkele functies bij Adobe die je nog mist bij Affinity. Maar ze doen zeker niet onder qua kwaliteit en ze ontwikkelen zich rap.
Online lees ik al dat veel mensen de overstap wagen. Veel wachten nog op een paar functies die Adobe heeft maar Affinity nóg niet en stappen over zodra Serif deze functies integreert. Zou dit het begin van het einde van het Adobe tijdperk zijn?