De verschillen tussen de termen DTP, opmaak en vormgeving

Vormgeving, opmaak en DTP, dat is toch hetzelfde?

Het is voor veel mensen vaak niet helemaal duidelijk wat nou precies het verschil is tussen de termen “vormgeving“, “opmaak” en “DTP“. Ze hebben zeker op zichzelf staande betekenissen maar een grafisch vormgever houd zich vaak bezig met alle drie. Maar dat ligt dan vooral aan het takenpakket wat de vormgever heeft gekregen (of zich toe-eigent).  Geen zin om dit artikel te lezen? Zeg dan tegen een random vormgever dat diegene gewoon een DTP-er is. Dan hoor je ook heel snel wat het verschil is 😉

Toegegeven, voor een leek lijken de definities op elkaar. Toch kunnen de termen aparte baan functies zijn binnen een bedrijf. Vooral bij grotere bedrijven weliswaar. Want bij kleinere bedrijven houd een vormgever zich bezig met zowel vormgeven, opmaak en DTP realisatie. En tegenwoordig is het niet gek dat een vormgever dan ook nog verstand heeft van videobewerking, animeren en programmeren. Alhoewel het eigenlijk onmogelijk is om alle expertise in één functie te vangen (of te verwachten van een persoon) zie je dit soms wel terug komen in vacature teksten voor vormgevers. Dan heb je ook nog een art-director, maar die laten we voor het gemak even achterwege.

Vormgeving

Een vormgever houd zich bezig met het vormgeven van personal branding, huisstijlen, websites, apps, online visuals of printwerk. Hij/ zij bepaalt na een briefing de vorm, de indeling, kleurgebruik en hoe de media uiting binnen de huisstijl past. Vormgevers werken in de basis met Adobe Photoshop, Illustrator.

Opmaak

Nadat een vormgever bepaalt heeft hoe een uiting er uit komt te zien kan deze opgemaakt worden in het betreffende programma. Heeft een vormgever bijvoorbeeld een brochure ontworpen? Dan worden alle pagina’s van deze brochure opgemaakt (opgebouwd) in Adobe InDesign.

DTP (Desktop Publishing)

Als de gehele brochure is opgemaakt moet deze klaar gemaakt worden om te printen bij een drukker. Dit is vooral een technisch verhaal. Zijn alle afbeeldingen van goed genoeg kwaliteit, zijn ze geconverteerd naar CMYK, is er rekening gehouden met de zetspiegel en bladspiegel, is er voldoende afloop en heeft de PDF die naar de drukker gaat de juiste instellingen?

3 functies in 1

Vormgeving, opmaak en DTP werkzaamheden zijn dus in principe drie verschillende fases van ontwerp naar realisatie. Tegenwoordig houd iedere vormgever zich bezig met alle drie de aspecten. Want als je iets gaat vormgeven houd je al rekening met, in dit geval, de restricties van een brochure. Je houd je in deze fase al bezig met de opmaak. Als je de volledige brochure dan daadwerkelijk gaat opmaken, houd je al rekening met de technische kant van het verhaal. Of de afbeeldingen van goed genoeg kwaliteit zijn en of wat de afloop moet zijn. Dan ben je dus al bezig met DTP en hoe je een PDF in een keer goed af kan leveren bij een drukkerij.

Waarom je niet tegen een vormgever moet zeggen dat hij/ zij “gewoon DTP” doet? Omdat DTP alleen de technische kant is. Dat is een belangrijk onderdeel, maar met de juiste vormgeving breng je de branding en juiste sfeer over voor je boodschap. En je document kan technisch heel goed in elkaar zitten maar als deze niet is vormgegeven, als deze de ontvanger niet prikkelt, gaat niemand die lezen.