fbpx

Blog artikel

Vormgeven in Adobe InDesign: het kan wel maar is niet handig

Ik hoor van startende cursisten het meest dat ze geen ervaring hebben. En áls ze dan wel ervaring hebben dan is dat vaak beginnende kennis van Adobe InDesign. Je moet roeien met de riemen die je hebt. Dus wordt door de marketeer of communicatiespecialist alles gedaan in dat programma. Vormgeven in InDesign (alleen InDesign) is niet aan te raden. Hieronder leg ik het uit waarom je InDesign niet voor alles kunt gebruiken.

Sommige werkgevers hebben alleen een Adobe InDesign abonnement. En daar wordt dan al het vormgeefwerk in gedaan. Dat kan, zeker omdat de programma’s Photoshop, Illustrator en InDesign tegenwoordig flink wat overlap hebben in funcitonaliteiten. Maar het is vooral niet handig. De voornaamste reden is dat de basis van InDesign toch nog steeds het opmaken van drukwerk en PDF bestanden is. Dat is wel echt iets anders dan een Instagram post of een logo maken. Vergelijk het met Microsoft Word en Powerpoint. Je kunt in Powerpoint ook tekst typen en opmaken, maar een tekstdocument maak je toch het beste in Word, omdat het daarvoor ontwikkeld is.

Vormgeven met Adobe InDesign

In het kort
Gebruik Photoshop als de basis een foto is. Denk aan website headers, social media posts en fotobewerking zoals bijsnijden, kleurbewerking en retoucheren van foto’s.

Gebruik Illustrator als de basis vector illustraties zijn. Denk aan logo’s, social media posts zonder foto’s, illustraties en iconen.

Gebruik InDesign als de basis tekst is en het doel een (online) PDF. Denk aan PDF bestanden die je aan levert bij een drukker of PDF’s die je online beschikbaar wil stellen aan je doelgroep.

Online posts
Als je een nieuw bestand maakt in Adobe InDesign dan kun je kiezen uit verschillende voorinstellingen voor Drukwerk, Web en Mobiel. Dat suggereert dat je dus ook een post kan maken voor bijvoorbeeld een Facebook, Instagram of elk ander social platform. Waar InDesign dan op doelt is het maken van online PDF’s en e-books.

Het maken van een social post kun je beter doen in Adobe Photoshop of Adobe Illustrator. Als de basis van je post een foto is gebruik je Photoshop (what’s in a name). Als de basis vector van je post een illustratie, kleurvlakken of tekst is dan kun je die beter opmaken in Illustrator. En niet om die dan te vormgeven in InDesign.

Afbeeldingskwaliteit
Een andere reden dat Adobe InDesign in de basis niet geschikt is voor online posts en website headers, is dat InDesign ook nog eens anders om gaat met afbeeldingen ten opzichte van Photoshop en Illustrator. InDesign is gemaakt voor drukwerk en digitale PDF’s. Omdat dat vaak grote bestanden zijn met veel foto’s worden afbeeldingen niet op hoge kwaliteit getoond. Want dat maakt je computer traag. Je kunt aan de DPI/PPI waarde aflezen of een foto goed geëxporteerd wordt maar je moet niet vertrouwen op je ogen in InDesign. Wederom een reden dat je beter uit kunt wijken naar Photoshop of Illustrator.

Vector gereedschappen
InDesign beschikt tegenwoordig ook over een aantal vector tekengereedschappen en functies. Net zoals Photoshop daar (minimaal) mee overweg kan. Je zou dan ook wel logo’s, iconen en illustraties kunnen maken maar het valt in het niet bij de vector kracht van Adobe Illustrator wat daar echt voor gemaakt is. Los daarvan zou je je gemaakte vector illustratie ook alleen maar als .eps kunnen exporteren. In tegenstelling tot de vele exporteer instellingen van Illustrator. Weer een reden om niet te gaan vormgeven in InDesign.

Exporteren
Vanuit InDesign exporteer je meestal naar een PDF. Deze PDF stuur je naar een drukker of je zet deze online als een downloadable. Daarnaast kun je vanuit InDesign ook naar .epub (e-books) exporteren. Dat is meteen de DTP kracht van InDesign. Je kunt ook exporteren naar bijvoorbeeld .jpg, .png of .eps  maar dat is meer een fijne bijkomstigheid indien je het ooit nodig hebt in plaats van de basis van InDesign.

Wil jij ook zelfstandig kunnen vormgeven?

Kijk dan eens naar het Adobe DTP Traject. Verreweg de meeste cursisten kiezen voor deze cursus omdat ze dan alle offline en online media zelfstandig kunnen realiseren, zonder tussenkomst van een vormgever.